Haukiputaan vihreä valtuustoryhmä ja Vihreät ry  pahoittelevat kunnanjohtajan sekä valtuuston ja kunnanhallituksen  puheenjohtajien viime viikkojen toimia.

Kuntaliitoksesta kertova tiedotuslehti on kuntien  neuvottelijoiden (molempien kuntien valtuustoryhmien edustajat ja  ylimmät viranhaltijat) toimesta yhteisesti päätetty jakaa alueen  talouksiin. On noloa, jos yhteisesti sovittu asia ei  ole  pitänytkään.  Kuka voi tämän jälkeen luottaa Haukiputaaseen  neuvottelijana?

Nyt on Haukiputaalla  eri osapuolten välillä syvä railo.  Toisella puolella on kokemusta, tietoa ja kehityshalua sekä  selvitysryhmien asiantuntemus. Toisella puolella ovat he, jotka  todellisia syitään kantaansa eivät sano. Siksi avoimuus ja  tiedottaminen ovat myrkkyä.

Vihreiden mielestä saamme nyt esimakua siitä, millaista  vallankäyttöä itsenäisessä kunnassa tullaan harjoittamaan.
Kävi kuntaliitoksen kanssa kuinka tahansa, on tapahtunut  suuri vahinko. Voiko Haukiputaalaisiin neuvottelijoihin ollenkaan  luottaa, kun yhdessä sovituilla asioilla ei ole edes paperin merkitystä?

Selvitysryhmissä on tehty tosissaan asiantuntevaa ja  rehellistä työtä kaksi vuotta.  On kaikkia tässä työssä  mukana  olleita molempien kuntien edustajia kohtaan loukkaavaa, että työ  leimataan vouhotukseksi ja muutoskiimaksi kuten tapahtui  kunnanhallituksen seminaarissa.

Tiedotteen laatiminen on maksanut ja sen eteen on tehty  töitä. Oikean tiedon jakamista pidettiin molempien kuntien  neuvotteluryhmässä hyvin tärkeänä. Mutta Haukiputaan herroille se ei  yllättäen kelvannutkaan. Millaisena kumppanina kuntaamme on nyt syytä  pitää?

Me häpeämme menettelyä. Se on noloa toimintaa  kuntalaisia, alueen asukkaita ja Oulua kohtaan. Tekisi mieli pyytää  johtotroikan puolesta anteeksi.

Kaikissa olosuhteissa myös haukiputaalaisten luulisi  tarvitsevan naapureita. Ei nyt ole sota.

Haukiputaalla 3.3.09

Kari Viholainen