Julkaistu Kalevassa 29.3. 2017

Kaikki ovat varmasti samaa mieltä siitä, että peruspalvelut pitää turvata, lasten varhaiskasvatukseen tulee panostaa ja kunnan elinkeinoelämää pitää tukea ja kehittää. Kysymys on kuitenkin siitä, että miten näitä kaikkia asioita viedään eteenpäin ja millä arvoilla.

Hailuoto on pieni kunta ja pienetkin muutokset väestöpohjassa voivat olla merkitykseltään suuria. Turvallisen ja suotuisan kehityksen kannalta on tärkeää, että tulevaisuuteen suhtaudutaan toiveikkaasti – ei peläten.

Tuleva maakuntauudistus tulee olemaan erityisen vaikuttava tekijä meidän pienen kuntamme kannalta. En ole erityisen ilahtunut tästä tulevasta muutoksesta, mutta se on asia, mikä ei ole pelkästään meidän omissa käsissämme. Sosiaali- ja terveyspalveluiden päätösten teko ja vastuu siirtyy maakuntiin. Se miten se tehdään ja ketkä ovat päättämässä ja neuvottelemassa sen yksityiskohdista ovat kuitenkin asioita, joihin voidaan vielä vaikuttaa näissä kuntavaaleissa ja tulevissa maakuntavaaleissa.

Koululaiset keräsivät viime joulun alla rahaa luokkaretkeen myymällä keksipaketteja ovella. Kysyin, mihin aiotte mennä? Vastaus oli: uimahalliin. Tuon uimataidon opettamiseen tarvittavat rahat täytyy löytyä kunnan budjetista.

Monen vanhuksen hyvinvoinnista huolehtii vapaaehtoiset. Noiden vapaaehtoisten jaksamista pitäisi tukea, jotta motivaatio pysyy yllä. Mikään ei ole surullisempaa, kuin loppuun palanut vapaaehtoistyöntekijä.

Tuohon kaikkeen tarvitaan rahaa. Luontevin keino hankkia sitä on matkailun edistäminen ja uusien asukkaiden tuomat verovarat. Meidän valttimme on puhdas ja kaunis luonto. Luonto ei kuitenkaan yksin riitä, jos ei löydy kotia, missä asua.

20 vuotta järjestökentällä ovat opettaneet minulle sitkeyttä. En pelkää haasteita, mutta tarvitsen sinun äänesi voidakseni käyttää omaani.

Kari Tuhkanen

Seksuaali- ja parisuhdeterapeutti