TIEDOTE
18.6.2017

Vihreiden puoluekokous valitsi Oulun vaalipiirin vihreitä johtopaikoille. Kansanedustaja Hanna Halmeenpää Kalajoelta valittiin puolueen varapuheenjohtajaksi ja Marja Lähde Oulusta puoluehallituksen varajäseneksi. Puoluevaltuuskuntaan kaudelle 2017-2019 valittiin varsinaiseksi jäseneksi Seppo Sorvari Raahesta, varanaan Nina Jyrkäs Kajaanista, sekä vihreiden naisten edustajana varsinaiseksi jäseneksi Silja Keränen Kajaanista. Vuoden järjestöaktiiviksi valittiin kainuulainen Kalle Kunnas, joka on toiminut pitkään Kainuun Vihreiden eri tehtävissä. Kunnas on Kainuun vihreiden kantavia voimia, joka tekee arvokasta työtä vihreiden arvojen edistämiseksi vieläpä hyvällä huumorilla höystettynä.

Halmeenpää on kansanedustaja ja Kalajoen kaupunginvaltuutettu, taustaltaan kokenut kansalaisvaikuttaja Pro Hanhikivi -yhdistyksestä. Hän jatkaa puolueen varapuheenjohtajana nyt toiselle kaksivuotiskaudelle.

– Haluan olla luotsaamassa puoluettani sellaisena joukkueena, joka vahvistaa ihmisten luottamusta vihreään politiikkaan ja laajentaa kannatustaan koko maassa – kylissä ja kaupungeissa, etelässä ja pohjoisessa. Puolueen johtoryhmässä haluan tuoda yhä lisää maakuntia vihreisiin ja viedä enemmän vihreyttä maakuntiin!

Lähde on pitkän linjan vihreä ja toimii tällä hetkellä Oulun vaalipiirin Vihreiden puheenjohtajana.

-Puolue tavoittelee lähitulevaisuudessa pääministeripuolueen asemaa. Tämä edellyttää ihmisten luottamusta, mutta myös vahvaa järjestötyötä ja puolueorganisaation vahvistamista. Puoluehallituksen jäsenenä haluan vahvistaa puolueeni vapaaehtois- ja järjestötyötä.

Sorvari on ollut mukana vihreissä vuodesta 2016 alkaen ja on toiminut Raahen Vihreät ry:n puheenjohtajana vuoden 2017 ajan. Keränen valittiin jatkamaan Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajana. Hän on Kajaanin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen.

– Olen halunnut olla mukana täysillä rakentamassa tulevaisuuden puoluetta ja Suomea. Tämä on tärkeä tehtävä, jossa toivon voivani tuovan pohjoista näkemystä puolueen politiikan linjoihin, Sorvari kertoo.
– Vihreyttä maaseudulle ja maaseutua vihreisiin – tätä tekemistä saan jatkaa niin puoluevaltuuskunnan jäsenenä kuin Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajana, toteaa Keränen.

Vihreiden puoluehallituksessa on 12 varsinaista jäsentä ja 8 varajäsentä. Puoluehallituksen varsinaisten jäsenten joukossa ovat puolueen puheenjohtaja ja kolme varapuheenjohtajaa. Muilla jäsenillä on henkilökohtaiset varajäsenet.

Puoluevaltuuskunnassa on puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan lisäksi 40 varsinaista jäsentä ja 40 varajäsentä. Valtuuskunta hyväksyy periaateohjelmaa ja poliittista ohjelmaa lukuunottamatta Vihreiden poliittiset linjat.

Lisätietoja:

Hanna Halmeenpää