Maakunta- ja sote-uudistuksen vaikutus Pohjois-Pohjanmaan eteläisen alueen kehittämisessä on otettava paremmin huomioon, vaativat Oulun vaalipiirin Vihreät viikonlopun syyskokouksessaan Kalajoella.

– Toimintaedellytysten ylläpitämiseksi on julkisen palveluverkon oltava riittävän laaja ja vaikuttava koko maakunnan alueella, sanoo piirin puheenjohtaja Marja Lähde.

Vihreiden mielestä palveluiden tuottamisen paikkoja ja tapoja valittaessa myös alueellinen merkitys on huomioitava. Keskittäminen ja keskittyminen Oulun seudun palveluiden laajentamiseen ei saa viedä kehittymisedellytyksiä koko alueen muilta osilta.

– Työllisyys ja elinvoimaisuus alueen eri puolilla edellyttävät toimivia terveydenhuollon yksiköitä ja toiminnan turvaamista. Yksityistä tuotantoa mahtuu kyllä mukaan, mutta valinnanvapauden nimissä tapahtuva yksityisen palvelutuotannon päästäminen monopoliasemaan ei tuo parempaa palvelua kansalaisille, sanoo kalajokinen kansanedustaja Hanna Halmeenpää.

– Valtion tehtävä sote- ja maakuntauudistuksessa ja palveluverkkojen luomisessa on maakunnan tuottaman julkisen toiminnan jatkumisen varmistaminen riittävän laajana, Halmeenpää jatkaa.

Sote-uudistuksen valmistelussa maakunnallisesti luodaan edellytykset ja pelisäännöt eri tuottajien osallistumiselle. Julkinen terveydenhuolto kantaa tulevaisuudessakin vastuun kaikkein sairaimpien hoitamisesta sekä hoidossa tapahtuneiden vakavien komplikaatioiden seurauksista.

Myös poikkeusolojen ja suurten onnettomuuksien aiheuttamien yhteiskunnallisten haittojen minimoimisessa tarvitaan aina toiminnassa olevaa ja riittävästi hajautettua julkista terveydenhuoltoa.

Oulaskankaan sairaalan toiminnan turvaaminen, niin synnytysten kuin leikkaustenkin osalta on alueelliseen tasa-arvon ja turvallisuuden merkittävä lisä.

– Pohjois-Pohjanmaan eteläisen osan väestömäärä ylittää usean toiminnassa olevan pienen sairaanhoitopiirin väestömäärän ja alue tarvitsee jatkossakin toimivat erikoissairaanhoidon palvelut, toteavat Halmeenpää ja Oulun vaalipiirin Vihreät.

Lisätiedot:
Marja Lähde, Oulun vaalipiirin Vihreiden puheenjohtaja, p. 044 7441807