Oulun vaalipiirin Vihreät ry on nimennyt ensimmäiset ehdokkaansa eduskuntavaaleihin 2019. Nimetyt ehdokkaat ovat Mika Flöjt Kuusamosta, Silja Keränen Kajaanista sekä Esa Aalto, Marjo Tapaninen ja Susa Vikeväkorva Oulusta. Oulun vaalipiirin vihreät nimeää kevään 2019 eduskuntavaaleihin täyden 18 ehdokkaan listan. Piirijärjestön puheenjohtaja Marja Lähde kertoo, että listalla tulee olemaan monipuolista osaamista koko vaalipiirin alueelta. ”Ehdokaslistaltamme löytyy vaihtoehtoja niin meitä aiemmin äänestäneille kuin vihreiden äänestämistä harkitsevillekin. Tavoitteemme on näissä vaaleissa saada eduskuntaan Oulun vaalipiiristä vähintään kaksi Vihreää kansanedustajaa.”

Nyt nimetyssä Vihreiden ehdokasjoukossa on sekä kokeneempia että tuoreita kasvoja. Oululainen, nuori varhaiskasvatuksen opettaja Susa Vikeväkorva tuli mukaan kuntapolitiikkaan ja valituksi valtuustoon keväällä 2017. Hänen lisäkseen ensimmäistä kertaa eduskuntavaaliehdokkaaksi lähtee Oulun Vihreän kunnallisjärjestön ja Oulun Vihreiden puheenjohtaja Marjo Tapaninen. Kokeneempaa, aiemmin eduskuntavaaleissa ehdolla ollutta joukkoa edustavat varakansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Mika Flöjt Kuusamosta, kaupunginvaltuutettu ja kuntavaalien ääniharava Silja Keränen Kajaanista sekä kaupunginvaltuutettu Esa Aalto Oulusta.

”Tavoitteemme näissä vaaleissa on muuttaa Suomen suuntaa. Nykyisen hallituksen politiikka on eriarvoistavaa, köyhyyttä lisäävää, eivätkä sen toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ole riittävällä tasolla. Koulutuksen arvostus on palautettava” Lähde kiteyttää.

Ehdokkaiden esittelyt

Esa Aalto, 36, on Oulun yhdyskuntalautakunnan jäsen, ensimmäisen kauden valtuutettu ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuutettu. Aalto on koulutukseltaan filosofian tohtori. Hänelle erityisen tärkeitä ovat luonto- ja ympäristöasiat sekä koulutuksen- ja tutkimuksen edistäminen.

Mika Flöjt, 44, on yhteiskuntatieteiden maisteri (kansainväliset suhteet ja politiikka), toisen kauden kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen, Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallituksen varapuheenjohtaja sekä Oulun vaalipiirin varakansanedustaja. Flöjt on perehtynyt globaaleihin ympäristöongelmiin mm. osallistumalla YK:n ilmasto- ja kemikaalineuvotteluihin sekä erilaisiin kestävän kehityksen prosesseihin Pohjolassa ja YK:ssa.

Silja Keränen, 34, on diplomi-insinööri ja kaupunginvaltuutettu Kajaanista. Silja oli kuntavaalien ääniharava koko Kainuussa ja toimii valtakunnallisen vihreän yhdistyksen, Maaseutu- ja erävihreiden, puheenjohtajana. Silja veti vihreiden maatalouspoliittisen ohjelman valmistelun ja on maatalousasioiden lisäksi aktiivinen erityisesti metsä- ja energiapolitiikassa. Hän työskentelee Kainuun Edulla kehittäen digitalisaatiota kansainvälisessä SKILLS+ -hankkeessa. Siljan palo politiikkaan johtuu siitä, että maapallo on jätettävä elinkelpoisena tuleville sukupolville.

Marjo Tapaninen, 45, on yhteiskuntatieteiden kandidaatti ja työskentelee projektikoordinaattorina järjestösektorilla turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kotoutumista edistävässä hankkeessa. Hän on toiminut myös pienyrittäjänä käsityö- ja matkailualalla. Tapaninen on sekä Oulun Vihreiden että Oulun Vihreän Kunnallisjärjestön puheenjohtaja.

Susa Vikeväkorva, 26, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisterivaiheen opiskelija Oulun yliopistossa. Hän työskentelee varhaiskasvatuksen opettajana päiväkodissa ja toimii ensimmäisen kauden valtuutettuna. Vikeväkorva on kaupunginhallituksen varajäsen ja hoitaa kyseistä tehtävää varsinaisen ollessa estynyt elo-joulukuun ajan. Hänellä on monipuolinen ja pitkä kokemus opiskelijavaikuttamisesta, Vikeväkorva on toiminut Oulun yliopiston ylioppilaskunnan edustajiston puheenjohtajana vuonna 2017.

%d bloggaajaa tykkää tästä: