Mielipidekirjoitus, julkaistu Kalevassa 8.2.2019

Kuluneen vaalikauden aikana koulutuksesta on leikattu miljardikaupalla kaikilla koulutusasteilla. Erityisen pahaa jälkeä leikkaukset ovat tehneet ammatillisessa koulutuksessa, josta on vähennetty noin 1600 opettajaa. Oulun seudun koulutuskuntayhtymään kohdistuneet leikkaukset olivat prosentuaalisesti suurimmat koko maassa, ja Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDUn kriisi on noussut valtakunnalliseksi uutiseksi.

Suomalaisten koulutustason heikentäminen ei kuitenkaan ole taloudellisesti, saati inhimillisesti kannattavaa. Koulutus ei ole ensisijaisesti kuluerä, vaan sijoitus tulevaisuuteen. Panostus koulutukseen mahdollistaa ammattitaitoisen työvoiman työnantajille, parantaa työllisyyttä ja torjuu syrjäytymistä.

Eduskunnan tulee perua Sipilän hallituksen koulutusleikkaukset ja palauttaa noin miljardi euroa vuodessa takaisin koulutukseen ja tutkimukseen. Näillä rahoilla saadaan mm. opettajat takaisin amiksiin, toisen asteen opinnot aidosti maksuttomiksi, helpotusta korkeakoulujen rahoitukseen sekä opintotukeen korotus, jonka avulla opiskelijat voivat keskittyä sivutöiden sijasta opiskeluun ja valmistua työmarkkinoille nopeammin. Näin mahdollistetaan Suomen ja suomalaisten menestyminen myös tulevaisuudessa.

Timo Ahvenainen
historian ja yhteiskuntaopin opettaja, kansanedustajaehdokas (vihr.)
Ylivieska

%d bloggaajaa tykkää tästä: