Vuodesta 2011 on Suomen hallitus leikannut koulutuksesta lähes 1,5 Miljardia euroa. Ensin leikattiin korkeakouluista ja sitten yliopistoista ja ammatillisesta koulutuksesta. Edellinen hallitus leikkasi koulutuksesta lähes miljardieuroa, joka näkyy mm. yliopistojen tutkimus- ja kehitystyössä, sekä ammattikoulutuksessa henkilökunnan määrässä ja oppituntien vähenemisenä. Nämä varmasti näkyvät opiskelijoiden arjessa. Lisäksi on luotu aktiivimalli, joka on toiminut suoranaisena leikkurina työttömien arjessa. Kiky -sopimus kurjisti naisvaltaisten alojen työntekijöiden arkea, leikkasi lomarahoja ja pidensi uuvuttaen tarpeettomasti työviikkoa. Vastaavasti monilta aloilta poistui palkallisia vapaita. Monia pienten ihmisten arkea vaikeuttavia asioita teki edellinen hallitus.

Unohdammeko nämä vaalien alla? Millaisin perustein sinä valitset oman ehdokkaasi? Äänestätkö kuten aina ennenkin? Vai haluatko äänelläsi muutosta? Toivottavasti kuitenkin äänestät, koska äänestämättä jättäminen ei ole kannanotto, eikä vaikuttamista. Vain äänestävät voivat vaikuttaa ja siten myös valittaa. Jos ei ole tyytyväinen politiikkaan, voi myös lähteä itse vaikuttamaan, kuten minä päätin tehdä.

Itse haluaisin seuraavan eduskunnan peruvan nämä yllä mainitut aktiivimallin ja koulutusleikkaukset. Haluaisin perustulon, joka toisi toimeentuloa ja hyvinvointia vähävaraisille perheille, työttömille, pienyrittäjille. Perustulon, joka korvaisi haettavia etuuksia, toimeentulotukia ja vähentäisi siten byrokratiaa. Perustulon joka kannustaisi ottamaan työtä vastaan. Pienyrittäjien, kuten käsityöläisten arki voi olla todella haastavaa, kun tulot ovat vaihtelevia. Perustulo tekisi arjesta turvallisemman. Suuret yritykset saavat usein suuria tukia, vaikka todelliset työllistäjät ovat usein keskisuuret ja pienyritykset. Ja jotta pienyritykset voivat kasvaa tarvitaan niille tukea.

Olen Nivalassa ensimmäinen Vihreä kaupunginvaltuutettu. Tein viimme kaupunginvaltuuston kokouksessa aloitteen, jotta Nivala lähtisi HINKU-kunnaksi eli kohti hiilineutraalia kuntaa. Kunnaksi, joka tavoittelee kunnianhimoisesti päästöjen vähentämistä jopa 80% vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Hinku-kunnaksi ovat lähteneet isoista kaupungeista Tampere ja tästä meidän vaalipiirin alueelta Pyhäjärvi, Haapajärvi, Raahe ja Ii, jonka energiaratkaisuihin kävin tutustumassa jokin aika sitten.

Hinku-kuntien ohjelmaan kuuluu energian säästäminen. Iin kunnanjohtaja kertoi, kuinka oppilaat innoissaan miettivät kuinka voisivat lisää säästää. Porkkanana on ns. 50/50 -malli, jossa säästetystä energiasta koulu saa puolet koululle esim. luokkaretkeen tai johonkin yhteiseen hankintaan. Se motivoi nuoria. Iissä myös tuotetaan sähköä vesivoiman lisäksi, tuulella ja auringolla. Kunnassa ei ole enää yhtään öljylämmitteistä taloa, vaan ne on muutettu esim. maalämmöllä toimiviksi. Kunnasta löytyy useita sähköautojen latauspisteitä. Iin kunta on palkittu jopa Euroopan tasolla. He toimivat upeana esimerkkinä ja tämä on tavoiteltava asia myös meillä muilla kunnilla.

Minkälaisen maailman me jätämme tuleville sukupolville?

Ilmastonmuutos on asia, joka huolestuttaa lapsia, nuoria Suomessa ja ympäri Eurooppaa. Ilmastonmuutos on asia, joka myös Suomen poliitikkojen ja suomalaisten on otettava vakavasti ja tehtävä työtä tulevalla eduskuntakaudella. Kansallisen ja kansainvälisen ilmastotyön lisäksi myös kunnilla on merkittävä rooli edistää omia toimia, joilla vähennetään kasvihuonepäästöjä sekä vaikuttaa muiden lähitoimijoiden hiilijalanjälkeen. Kunnan tekemät päätökset esimerkiksi hankinnoissa, kaavoittamisen, rakentamisen, jätehuollon ja energiatuotannon osalta vaikuttavat merkittävästi ilmastotyöhön. Suomi on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen,jossa ilmaston lämpeneminen halutaan rajata 1,5 asteeseen.

Yksi askel kohti päästöttömämpää Suomea on liikenne. Meillä on laaja maa ja on hyvä, että koko Suomi pysyy asuttuna. Meidän tieverkostot kaipaisivat kipeästi kunnostusta. Vuosia sitten autoilun lisääntyessä rautatieasemia suljettiin ja toimivaa rautatieverkostoa ajettiin alas. Nyt sitä halutaan taas palauttaa ja tehdä toimivammaksi, jotta junamatkustamista voisi lisätä. Tarvitsemme myös kaksoisraiteen, jotta junaliikenne nopeutuisi ja sujuvoiuisi. Tarvitsemme myös autoja maaseuduilla, koska täällä ei taida koskaan olla niin kattava jukinen liikenne, että vain sen varassa voisi elää. Ruotsi on tehnyt päätöksen lopettaa polttomoottoriautot vuoteen 2030 mennessä. Hieno tavoite. Minusta kuitenkin autonvalmistajista täytyy lähteä päästöttömämpi liikenne. Sähkö- ja Biokaasuautot ovat tulevaisuutta, mutta sitä ennen tarvitsemme kattavan polttoaineverkoston biokaasulle ja sähköautojen lataukselle. Toki lähes jokaiseen kotiin sähkö tulee, joten kotona auton lataaminen ei ole ongelma, mutta haaste on hinta. Me tarvitsemme myös aurinkosähköä, jotta olisimme olla omavaraisempia ja meillä on laajat kattopinta-alat, joita voimme hyödyntää sähköntuotantoon. Silloin voisimme ladata edullisesti sen sähköauton ja voisimme osallistua sähköntuotantoon, jotta sähkön kulutuksen kasvaessa emme tarvitsisi uutta ydinvoimaa. Julkinen liikenne täytyisi ensin saada moderniksi, päästöttömämmäksi. Lisäksi valtion pitää tukea, jotta pienituloisillakin on myös mahdollisuus siihen vähäpäästöiseen autoon. Ei keppiä, vaan porkkanaa. Polttomoottoriautoja voidaan myös edullisesti muuttaa biokaasulla toimiviksi.

Valio suunnittelee Biolaitosta Nivalaan, jossa hyötykäytetään biokaasu ja prosessissa syntyy lannoitetta, jota lietteen sijaan voidaan levittää pellolle ympäristöystävällisemmin. Meillä on paljon vielä lihan- ja maidontuottajia ja myös itse tiloilla voisi olla myös pienempiä biokaasulaitoksia. Joko maanviljelijöiden yhteisiä tai omia. Biokaasulla maanviljelijät voisivat tankata omat traktorit ja saisivat tuloja, kun naapuritkin tankkaisivat omat biokaasuautonsa.

On uskomatonta, että usein saastuttavammat asiat kuten lentäminen voi olla nopeuden lisäksi edullisempi tapa matkustaa, kuin hitaampi vihreämpi vaihtoehto juna. Verotus pitäisi koskea myös lentoliikenteen polttoaineita. Veroilla voisimme ohjata myös kulutusta. Ulkomailta tuotu esim. liha pitäisi olla kalliimpaa, kuin vastaava Suomalainen liha. Meillä Suomessa on hyvä puhdas ruuantuotanto, jonka alkuperän voimme selvittää. Meidän eläimille ei turhaan antibiootteja syötetä ja se on turvallista, hyvää lähiruokaa. Sama verotus voisi ulottua muihin tilaustuotteisiin. On ihmeellistä, että toiselta puolelta maailmaa tilattu tuote on edulisempi, kuin saman paikkakunnan liikkeestä ostettu sama tuote. Ei se näin saisi olla. Sillä maailman toiselta puolta lennätetyllä tuotteella on varmasti suurempi hiilijalanjälki, kuin sillä kotimaassa valmistetulla. Suositaan ja tuotetaan suomalaista työtä valitsemalla kotimaisia tuotteita. Samalla lisäämme suomalaista työtä.

Rakennetaan pala palalta parempi Suomi. Hihat on kääritty ja olen käytettävissä, jos haluat voit äänestää minut eduskuntaan. Te äänestäjät päätätte. Näytä luontosi, käytä ääntäsi ja vaikuta. Sinä päätät Suomen seuraavan suunnan.

Hanne Kokko Nro.30

Vihreiden kansanedustajaehdokas Oulun vaalipiiristä

%d bloggaajaa tykkää tästä: