-
Keränen: Toissijainen kotikunta konkretisoisi monipaikkaisuuden
Lähes puolet suomalaisista on tavalla tai toisella monipaikkaisia. Suurin osa monipaikkaisista on mökkiläisiä, toisilla taas työpaikka ja toisilla kiinteistö on oman kotikunnan ulkopuolella. Ilmiön laajuuteen nähden sen huomiointi lainsäädännön tasolla on erittäin vähäistä. Muutama vuosi sitten toteutettiin selvitys kaksoiskuntalaisuudesta. Selvityksen johtopäätös oli aika vaisu: kaksoiskuntalaisuus on lähes mahdoton toteuttaa verotuksen järjestämisen sekä äänioikeuden näkökulmasta. On…
-
Kouti: Kunnallisveron ongelmat kuntoon valtion, kuntien ja alueiden ansiotuloverotuksen yhteisasteikolla
Kunnallisverolla on huono veropohja etenkin maaseudulla. Pienituloiset ja pääomatuloilla elävät eivät maksa kunnallisveroa, ja keskituloisetkin vain osittain. Veroa ei makseta alle 17 000 euron vuosipalkalla ja 30 000 euron kohdalla se on vasta alle 12 prosenttia. Suomessa on alueita, joilla vain runsaat puolet verovelvollisista maksaa kunnallisveroa. Niinpä vaikka veroprosentti olisi siellä 40, ei siitä montaa ropoa kunnalle…
-
Heiskanen & Harjanne: Suomalainen päihdepolitiikka kaipaa tietopohjaista remonttia
Suomen karmeat luvut erityisesti nuorten huumekuolleisuudessa ovat nostaneet päihdepolitiikan jälleen keskusteluun. Keskustelu on edelleen hyvin jakavaa, ja erimielisyydet kärjistyvät näkyvimmin kysymykseen huumeiden käytön rangaistavuudesta. Nykyisellä rangaistuksiin perustuvalla lainsäädännöllä on yksilön elämänpolkuun vaikuttavien tekijöiden lisäksi laajoja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Merkittävä vaikutus on huumausaineita käyttävän henkilön leimautuminen sekä hoidon ja viranomaisten välttely, joka johtaa kasaantuviin sosiaalisiin ja terveydellisiin…