Kirjoitus on julkaistu ensimmäisenä Forum24 mielipidepalstalla 12.1.2022

Mitä lähemmäksi aluevaalipäivä tulee, sitä rotevampia alkavat ehdokkaiden ja puolueiden lupaukset olla. Matin ja Tepon uusvanhan kappaleen sanoin ”vauhti kiihtyy”.

Pohjois-Pohjanmaalla hyvinvointialuetta ei rakenneta tyhjältä pöydältä. Perintönä saamme 21 yhteen liittyvän organisaation hyvät ja huonot puolet toiminnallisesti ja taloudellisesti. Uudet aluevaltuutetut saavat jo ensimmäisessä kokouksessaan eteensä valmiiksi hahmotellun suunnitelman palvelustrategioineen. Näin pitääkin olla, sillä aikataulu uuden hyvinvointialueen käynnistämiseksi on erittäin haastava. Integraatioprosessi tulee olemaan mittava ja vaikea. Tärkeää on huolehtia siitä, että palvelut toimivat heti ensimmäisestä päivästä lähtien ilman katkoksia.

Näin isoissa muutoksissa mittakaava hukuttaa helposti alleen perusasiat. Hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä. Kun strategia, prosessit, organisaatio ja toivotut tulokset on kuvattu, pitää kiireen vilkkaan kysyä: ”Kuka tämän toteuttaa?” PowerPointissa hyvältä näyttävä suunnitelma ei muutu lihaksi, jos meillä ei ole oikeita ja osaavia ihmisiä johto- ja toteutusportaassa. Suunnitelman voi heittää suorilta roskakoriin, jos samalla unohdamme miksi ja kenelle tätä uudistusta tehdään.

Moni suomalainen palkansaaja on työterveyshuollon piirissä. Jotkut hoitavat asiansa sairauskuluvakuutuksen avulla. Vain hyville ja toimiville palveluille on kysyntää. Epäonnistuessaan hyvinvointialueuudistus voi viedä meidät yhä kauemmas pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta kohti Jenkkilän mallia, jossa heikommista ei huolehdi enää kukaan. Jos se minusta on kiinni, näin ei tule tapahtumaan.

Jarmo Savenius
KTM, yrittäjä, johdon konsultti