“Harvaan asutussa Pohjois-Suomessa on varsin vaikeaa luoda kaikille toimiva ja riittävän tiheä joukkoliikenneverkosto. Kaikilla ei myöskään ole varaa hankkia kallista sähköautoa. Biokaasu on edullinen ja ekologinen vaihtoehto.

Biokaasulla kulkevat autot ovat kaasujakeluverkoston puolesta jo nyt monin paikoin maata hyvä vaihtoehto bensiini- ja dieselkäyttöisille autoille ja verkosto laajenee koko ajan. Esimerkiksi Oulun alueella on neljä biokaasun tankkauspistettä.

“Biokaasu on edullinen ja ekologinen vaihtoehto”

Biokaasun tankkausverkosto koostuu erilaisista toimijoista. Valtakunnallinen iso toimija on Gasum, mutta esimerkiksi Oulussa merkittävä biokaasun tuottaja on Oulun Kiertokaari.

Laukaassa Kalmarin maatilalla myydään biokaasua, joka on tehty muun muassa elintarviketeollisuuden sivutuotteista (panimon mäski, meijerin maitojäte), oljesta ja ylijäämänurmesta. Nämä kaikki ovat peräisin lähiseudulla olevilta maatiloilta. Biokaasun tuotannossa käytetään siis ainoastaan oman tilan ja naapuritilojen jätettä.

Valtion tulee jatkaa viime vuonna päättynyttä muuntotukea, jota voi saada vanhan bensa- ja dieselauton muuntamisesta kaasuautoksi. Kaasuhenkilöautoista maksettava käyttövoimavero tulee myös lakkauttaa seuraavan hallituskauden aikana.”

Taru Hallikainen
Eduskuntavaaliehdokas (sit.)

Kirjoitus on julkaistu alun perin 3.3.2023 mielipidekirjoituksena Kalevassa.