Suomessa on puhuttu vuosia työvoimapulasta. Kuitenkin yli 55-vuotiaiden voi olla vaikea löytää töitä. Erään pörssiyhtiön HR:n edustaja on todennut, että he eivät palkkaa yli 50-vuotiaita, koska haluavat palkata potentiaalia.

Työnantajien asenteiden täytyy muuttua, ja tätä muutosta voi valtio jouduttaa. Keinoja on ainakin kaksi.

Keino 1: Valtio antaa kaikille 55 vuotta täyttäneille ”koulutusrepun”. Siinä valtio maksaa heille vuosittain tietyn määrän koulutuksia, jolloin työnantajan ei tarvitse murehtia työtekijän osaamista tai että meneekö maksettu koulutus hukkaan, jos työntekijä jäisi kohta eläkkeelle.

Keino 2: Valtio antaa kaikille 62 vuotta täyttäneille työssäkäyville laajan työterveyshuollon sekä maksaa heidän sairausajan palkkansa. Tällöin työntekijä pääsee muutamassa päivässä tarpeen mukaan yleis- tai erikoislääkärille. Työnantajan ei tarvitse murehtia sairauteen liittyviä kuluja, ja työntekijällä on houkutin jatkaa töissä vaikka yli 70-vuotiaaksi. Tämä keino aiheuttaa toki kuluja, mutta yhteiskunta pääsee asiassa silti voitolle.

Suomessa 65-69-vuotiaiden työllisyysaste oli toissavuonna 16 prosenttia, kun OECD-maiden keskiarvo oli 27 prosenttia. Ruotsi ja Norja olivat hieman tuon keskiarvon yläpuolella ja Islannin luku oli peräti 48 prosenttia. Suomessa eläkeikäisten työllisyysasteen olisi mahdollista nousta, ja nimenomaan vapaaehtoisuuden pohjalta. Tämä taas vaatii kannustimia niin työnantajille kuin työntekijöille.

Sakari Kouti
Eduskuntavaaliehdokas

Kirjoitus on julkaistu alun perin 30.3.2023 Uusi Suomi Blogissa.