Useat kunnat Suomessa tarjoavat nuorille maksutonta ehkäisyä. Maksuton ehkäisy edistää nuorten terveyttä ja tuo tutkitusti säästöä raskaudenkeskeytysten sekä sukupuolitartuntojen vähentyessä. Kunnat tarjoavat niin hormonaalista ehkäisyä kuin kondomeja. Seksuaaliterveys ei saa olla kiinni nuoren varallisuudesta. Jokaiselle nuorelle on taattava mahdollisuus hänelle sopivimpaan ehkäisytapaan.

Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen vähentää myös nuorten välistä eriarvoisuutta. Maksuttomat seksuaaliterveyspalvelut, ehkäisyvälineet ja neuvonta edistäisivät nuorten hyvinvointia. Hyvinvointialueen tavoitteena tulisi olla maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen alle 30-vuotiaille. Jokaisella nuorella on oikeus omaan turvalliseen seksuaalisuuteen.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole hakenut valtionavustusta maksuttomaan ehkäisyyn, vaikka sellaiseen on ollut mahdollisuus. Tämä on suuri pettymys, mihin ei ole saatu selkeää selitystä.

Täten me allekirjoittaneet aluevaltuutetut esitämme, että maksuttoman ehkäisyn tarjoamista tullaan edistämään Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Hyvinvointialue selvittää maksuttoman ehkäisyn kustannus- ja hyvinvointivaikutukset, hakee soveltuvaa rahoitusta ja alkaa tarjota maksutonta ehkäisyä alle 30-vuotiaille nuorille.

1.3.2022
Vihreä aluevaltuustoryhmä