Tämä syksy ja tuleva talvi tulee menemään keskusteltaessa energian hintojen noususta. Sähkölaskujen moninkertaistuminen ja sähkölämmitteisten asuntojen kattoja hipovat sähkölaskut tulevat pysymään otsikoissa.

Todella moni kotitalous on juuri nyt ahtaalla. Hallituksen budjettiriihessä tehdään ensimmäisiä päätöksiä tähän tilanteeseen vastaamiseksi ja tämä työ jatkuu senkin jälkeen.

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä järkevintä, toimivinta ja oikeudenmukaisinta on tehdä kohdennettuja toimia, joissa yhteiset varat menevät apua eniten tarvitseville. Vaikka kenelle tahansa ihmiselle ja kotitaloudelle moninkertaistuva sähkölasku on shokki ja vaatii isompiakin mukautumista, on silti julkisen varojen järkevän käytön kannalta ensisijaisesti autettava pienituloisia ja pienituloisia lapsiperheitä. Myös yksinhuoltajia, opiskelijoita ja ruoka-apua saavia pitäisi nopeasti pystyä auttamaan.

Kaikille kansalaisille jaettu tuki voisi kiihdyttää inflaatiota ja elinkustannukset voisi karata vielä entistäkin pahemmiksi.

Samalla kun julkisia varoja käytetään tehokkaasti, on myös pidettävä mielessä pidempi tähtäin. Nyt olisi aivan väärä hetki alkaa pakittaa ilmastotoimissa tai haikailla taantuvan fossiilienergian lisäämistä. Viime aikoina valitettavasti useampikin puolue on väläytellyt sitä, miten ilmastotoimia olisi lykättävä tai fossiilisen päästökaupan tavoitteista tingittävä. Tällaiset avaukset on torjuttava, ne ovat mennyttä maailmaa.

Tällä hetkellä Suomen tilanne on esimerkiksi manner-Eurooppaa parempi siksi, että olemme jo varhain satsanneet uusiutuvaan ja hajautettuun energiantuotantoon. Mitä pidempään olemme riippuvaisia fossiilienergiasta, sitä pidempään olemme vaarassa ajautua vastaisuudessakin energiakriiseihin. Ainoa keino päästä tilanteesta kestävästi eteenpäin on panostaa vihreään siirtymään.

Siksi politiikan keinoja arvioitaessa pitää pitää jäitä hatussa. Vaalien lähestyminen ei tee tästä helpompaa.

Syksyn eduskuntakausi alkaa ensi viikolla. Syksyllä saamme energiakriisin lisäksi ratkaista mm. hoitajakriisiä. Suomen NATO-jäsenyyden odotetaan etenevän syksyn aikana. Odotan myös, että Suomen maankäyttösektorin muuttuminen hiilinielusta päästölähteeksi puhututtaa. Ympäristöpuolella käsittelemme mm. luonnonsuojelulakia ja saamme eduskuntaan kaivoslain.

Tahti kiihtyy kun eduskuntakausi käy kohti loppuaan!

Hyvää syksyä kaikille!

Terveisin