Vaalien aika on on täynnä taikaa. Energia lisääntyy silloin sitä mukaa kun sitä kuluttaa.

Tähän on monta syytä, joista tärkein on tietysti se, että saa olla mukana muuttamassa maailmaa. Jopa pelastamassa tätä ainoaa elinkelpoista planeettaamme. Sillä on väliä, keitä eduskuntaan valitaan.

Vihreitä kansanedustajia Oulun vaalipiiristä yritetään saada nyt enemmän kuin yksi.

Erityisesti eduskuntavaalien alla tunnelma aina sähköistyy (energiaa siis sekin), ja puolueiden teemat alkavat yhä enemmän puhututtaa sekä mediassa että kansan keskuudessa. Tämäkin nostaa energiatasoa, useimmiten hyvällä tavalla. Joskus tosin kiukkuenergiaa syntyy, kun loanheitto alkaa. Reilu väittely taas on eri asia.

Kyllähän työmäärä, julkiset esiintymiset ja turvallisuus katukampanjoinnissa voivat huolettaakin. Vihreiden valtakunnalliset puheenjohtaja- ja piiripäivät antoivat hyviä vinkkejä tuon stressin hallintaan:

Sääntö numero yksi on, että ei kampanjoida yksin. Se on turvallisuuden kannalta tärkeää, ja kaverin tai porukan kanssa on myös paljon mukavampaa. Ja seuraava tärkeä sääntö onkin, että kampanja saa olla hauska ja omasta sekä porukkansa hyvinvoinnista on syytä pitää huolta. Se tarkoittaa sitä, että tekee omansa tai ehdokkaansa näköisen kampanjan rennolla otteella. Ei kannata suunnitella mitään turhan monimutkaista tai kunnianhimoista, ja jos jotain ei ehdikään tehdä, niin sitten ei vaan ehdi. Lepo ja palautuminen ovat todella tärkeitä, ja hauskintahan sekin on, kun vaikka yhdessä istutaan hetki jälkipuinnissa hyvin tehdyn työn jälkeen. Ja silloin on aina kiitoksen paikka, sekä muille että itselle.

Apua saa Vihreiden piiritoimiston osaavilta ja mukavilta työntekijöiltä: vaalityöntekijä Hanna, viestintä- ja tapahtumasuunnittelija Laura sekä toiminnanjohtaja Marjo ovat jo täydessä vauhdissa suunnittelemassa ja toteuttamassa yhteistä kampanjaa. Yhdistysten tehtävä on myös tukea ehdokkaita ja tukiryhmiä vaalityössä.

Ja jos ei jaksa tai ehdi muuta, niin pienikin tekeminen, vaikkapa somessa keskusteluun osallistuminen, sataa yhteiseen laariin.

Iloista kampanjamieltä ja uusiutuvaa vihreää energiaa tälläkin tavalla kaikille!

Eija Kotkavirta
Puheenjohtaja, Oulun vaalipiirin Vihreät